Böngryta

Här kommer ett recept på en böngryta som jag tycker är god, idag fick jag ledigt från köket då den lagades av min sambo.

Böngryta (ca 4 port)

ca 5 dl kokta bönor (idag blev det kidney och black eyed)

1 röd lök

2 vitlöksklyftor

2 -3morötter
1 röd paprika

½  zucchini

4-5 tomater

1 msk soja

ev i grönsaksbuljongtärning
1 dl färsk slätbladig persilja

½ röd chilipeppar el sambal oelek

1 msk gurkmeja

1 tsk curry

ev färsk rosmarin efter smak
vatten


Fräs försiktigt hackad rödlök, tillsätt vitlök, chilipeppar (alt sambal) gurkmeja och curry och låt fräsa någon minut.

Tillsätt morötter, paprika, zucchini i bitar och stek försiktigt ca 5 minuter. Hacka och tillsätt tomaterna, rosmarin, halva mängden slätbladig persilja, bönorna, soja samt ev buljongtärning. Slå på ca 3 dl vatten. Låt sjuda ca 20 minuter. Ha i resterande persilja samt ev salt och svartpeppar. Gott att severa med Quinoa till samt sallad (jag gjorde sallad på ruccola, morot, rädisa med lite olivolja och solroskärnor).

image13

image14


Kommentarer
Postat av: skånetösen

jäklar så gott o hälsosamt det ser ut...själv gjorde jag egna fetaostburgare i pitabröd med hommus till, gott men det där såg nyttigare ut...

2008-05-21 @ 10:21:47
Postat av: Elisabeth

Åh, så gott allt ser ut! Och nyttigt också! Precis vad jag behöver, inspiration!! Om du inte misstycker så kommer jag titta in och tjuvkika och hämta inspiratinon tämligen ofta på dina goda recept. Ska ha tjejmiddag nästa helg, så då återkommer jag definitivt:)

2008-05-21 @ 19:49:42
URL: http://www.bjorkmannarna.se
Postat av: Emma (snyltarens stora syster...)

Va bra att du lär upp syster! Men jag måste säga att de gånger jag hälsar på henne brukar maten vara ganska bra. Hon är ju en hejare på sushi till exempel!

2008-05-21 @ 21:37:50
Postat av: skånetösen

nä nu blir ja orolig...nu får ni äta nåt annat än böngryta även om det är fullt av vitaminer i den som man säkert behöver när man pluggar...

2008-05-24 @ 09:23:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0