Persiljerotssoppa....

Fick persiljerötter i senaste grönsakslådan så jag provade att laga till en soppa, jag tyckte det blev en god och mild smak.

Persiljerotssoppa:

ca 500g persiljerötter
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
½-1dl vitt vin
ca ½L  grönsaksbuljong
1-2 dl grädde
färsk timjan, salt, svartpeppar

Skala och tärna persiljerötterna, finhacka lök och vitlök, fräs alltsammans i olivolja ca 5 minuter. Tillsätt vin + buljong och låt sjuda under lock tills persiljerötterna är mjuka (ca 10-15 min). Mixa soppan slät och tillsätt grädde och kryddor, låt koka upp.



Har även gjort en liknande soppa på jordärtskockor men då skippade jag den gula löken och tillsatte lite riven västerbotten och smörfrästa kantareller mot slutet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0