Dessa bönor...

Jag tycker det är så svårt att få ihop nåt gott med bönor, det blir ofta så enformigt speciellt om man ska laga en gryta. Testade att ha i kikärtor sist och det vart faktiskt ganska gott tyckte jag.

Bön och kikärtsgryta:

1 vitlöksklyfta
½ chilifrukt
2 morötter
1 röd paprika
ca 2 krm curry
1 burk krossade tomater
ca 2 dl kidneybönor
ca 2 dl kikärtor
ca 3 dl borlottibönor
lite balsamvinäger
rosmarin, salt, svartpeppar

Fräs finhackad vitlök och chili i lite olivolja. Tillsätt hackad parika, tärnad morot och curry, låt fräsa ca 5 min. Blanda i krossade tomater, bönor/kikärtor samt balsamvinäger och kryddor, låt sjuda ca 5 minuter eller tills morötterna är lagom mjuka. Severa gärna ett gott lantbröd till.

Det kanske inte ser så gott ut men jag gillade det och även sambon åt med god aptit.

Kommentarer
Postat av: malte o snokis me matte

Lät gott o såg himla fräscht ut. Vi äter mkt bönor men inte bara i egen gryta utan som kompliment tex i en köttfärssås, ofta i sallader osv. Denna gryta ska vi pröva!

2009-02-21 @ 10:41:54
URL: http://www.malteochsnoken.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0