KANELBULLENS DAG!

Japp, så var det dags för ännu ett gästinlägg. Idag är det ju, som de flesta säkert vet vid det här laget, Kanelbullens dag. Denna dag instiftades år 1999 då Hembakningsrådet fyllde 40 år. Anledningen till att det blev kanelbullen som blev symbol för denna dag är att det doftar gott och skapar trivsel i hemmet. Kanelbullar är något som de flesta gillar och är symbolen för hembakat bröd. Man kan ju inte annat än hålla med om detta.


Jag gjorde idag kanelbullar enligt receptet nedan. Receptet ger ca 25 bullar, jag gjorde dubbel sats.


DEG:

25 gr jäst för söta dagar

75 gr smör eller margarin

2 ½ dl mjölk

½ dl socker

1 krm salt

1 tsk malen kardemumma

Ca 7 dl vetemjöl


FYLLNING:

50 gr smör eller margarin

½ dl socker

1 tsk kanel


PENSLING:

1 ägg


GARNERING:

Pärlsocker


GÖR SÅ HÄR:

Smula ner jästen i en bunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken. Låt det bli fingervarmt (37 grader). Rör ut jästen i lite vätska och tillsätt sedan resten.


Tillsätt socker, salt och kardemumma och rör om. Rör sedan ner vetemjölet. Använd gärna elvisp för att arbeta in vetemjölet ordentligt i degen. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.




Med fyllningen kan man göra på olika sätt. Många säger att man ska röra ihop fyllningen och bre denna på degen. Själv gör jag som min mamma alltid gjort. Jag kavlar ut degen (ca 20x50 cm), brer på smöret/margarinet med en smörkniv. Sedan strör jag över sockret och kanelen. Jag tycker detta är bättre för om fyllningen inte riktigt räcker behöver man inte blanda till mer fyllning utan man brer/strör över mer.




Efter fyllningen är på så rulla ihop degen och skär ca 1 ½ cm breda skivor. Lägg dessa i bullformar och lät dem jäsa ytterliggare 30 minuter.




Vispa upp ägg och pensla på bullarna. Strö över pärlsocker. Sätt in bullarna i mitten av ugnen i 225 grader i ca 8- 10 minuter.




Smaklig måltid!!! Ät bullarna nybakade med ett glas kall mjölk till :)


/ Anna H


Kommentarer
Postat av: Anna (blogginehavare)

Kom genast hit och bjud på bullar! Vill ha....

2008-10-05 @ 08:49:41
Postat av: Börje

Jag vill också ha...

2008-10-05 @ 20:28:24
Postat av: Anna H

Om ni kommer hit så och hälsar på lovar jag att bjuda :)

2008-10-05 @ 20:30:27
URL: http://annashorna.blogg.se/
Postat av: Mischa

Kärlek till bullar <3

2008-10-05 @ 20:36:32
URL: http://www.miischas.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0