Fisksoppa

Igår fick vi hem ett lass ekologiska grönsaker igen och efter lite klurande vad jag skulle laga så fastnade jag för fisksoppa så här i höstrusket. Grunden till den här soppa kommer från kokboken "kärlek, oliver Timjan" men det brukar sluta med att jag ändrar lite under resans gång och smakar mig fram.

Fisksoppa (4-6 port)
Ca 1 L fisk el skaldjursbuljong (jag gjorde egen på räkskal/fiskrester men det går med vatten+ tre buljongtärningar)
2dl torrt vitt vin
1pkt saffran
ca 600g fisk (jag valde pangasius och regnbåge)
ca 400g oskalade räkor
ca 5 råa potatisar
1-2 morötter
2 stjälkar Blekselleri
1 gul lök
ev lite salladslök eller purjo
2 vitlöksklyftor
I burk hela tomater
Timjan, salt, vitpeppar
ev persilja

Fräs försiktigt hackad lök och vitlök i olja. Tillsätt strimlad morot, blekselleri och tärnad potatis. Slå på buljongen och tomaterna som klipps i bitar direkt i burken (ger mer smak än krossade) samt krydda med lite vitpeppar och timjan. Låt koka ca 15 minuter, tillsätt sedan vin och saffran och låt koka ytterligare 15 minuter eller tills grönsakerna är mjuka. Tillsätt fisken i större bitar och låt sjuda 2-5 minuter beroende på storlek, lägg i räkorna (låt ej koka) och ev lite persilja eller strimlad basilika. Servera direkt, gärna med vitlöksbröd.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0