Röd curry gryta

Detta är en röd curry gryta med en bas som fungerar att blanda med dem mesta i grönsaksväg samt fisk, quorn eller fågel. Funkar säkert med annat kött också men eftersom jag inte äter det så har jag inte provat. Jag gjorde den på lite av det jag hede hemma för stunden. Om man inte gillar kokosmjölk som jag vet att min vän Anna inte gör kan man ta matlagningsgrädde istället men den smakar inte så särskilt mkt kokos.

Röd curry gryta (ca 4 port)
1 pkt quornbitar
ca 250g Broccoli
2-3 morötter
1 rödlök
1 burk Minimajs
ca 1dl cashewnötter
2 Salladslökar
2 vitlöksklyftor
ca 2 tsk röd currypasta
ca 1 tsk koriander
ca ½ -1 tsk ingefära
1 msk soya
1 smk sambal oelek
1 burk kokosmjölk
ev salt och lite honung och pressad lime

Stek försiktigt finhackad vitlök och salladslök i lite olja. Höj värmen och tillsätt quornbitarna, röd curry, sambal och soya och ev lite vatten. Tillsätt grönsakerna och fräs några minuter, krydda med koriander, ingefära och ev lite honung och limesaft. Tillsätt kokosmjölken och låt puttra ca 5 minuter. Serevra med ex jasmineris.










Kommentarer
Postat av: skånetösen

du är så himla påhittig o allt ser så gott ut!

detta måste prövas!

hur går det för din anna? har hon magrat mycket sen du sluta laga mat till henne?

2008-06-18 @ 12:56:27
Postat av: Anna H

Haha, jag kan svara för mig själv! Har inte magrat någonting... bor ju hemma hos föräldrarna o de låter inte mig svälta :)

2008-06-18 @ 14:14:33
Postat av: skånetösen

hehe,det är bra det anna o anna!!

nu får du dock laga nåt annat än röd curry gryta!!

2008-06-26 @ 20:12:38
Postat av: Anna H

Kommer nog inte bli så mycket mat lagat under sommaren. Flyttar till Ängelholm imorgon och kommer inte ha tillgång till kök i det rum jag kommer hyra. Får ta och köpa mat på jobbet. Fast jag kan ju göra lite på helgerna när jag åker hem till föräldrarna. Kram på dig Anna, hoppas allt är bra..

2008-06-28 @ 11:32:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0