Quorn i rödvinsås

Måste slå ett slag för quornfileers användbarhet i olika grytor mm, dom tar så tacksamt upp smaker och eftersom dom är så neutrala i smaken i sig själva så passar dom i det mesta, dock är det ju viktigt att man låter dom ta smak ordenligt annars blid dom lätt tråkiga.

Quornifileer i rödvinsås (ca 4 port)
1 pkt quornfileer (6st)
ca 300g champinjoner
2 vitlöksklyftor
1 rödlök
ca 3dl rödvin
ev 1dl vatten
1msk tomatpuré
ev 1msk soya
1 näve färsk timjan och ev lite färsk rosmarin
salt+ svartpeppar
1-2dl matlagningsgrädde

Finhacka och fräs vitlök och rödlöki smöt, tillsätt grovt skivade champinjoner och låt vätskan koka ur. Lägg i quornifileerna och tillsätt soyan, ev salt och peppar. Stek ngn minut, tillsätt vin, tomatpure, timjan (och ev rosmarin). Låt koka ihop ca 10-15 min. Tillsätt grädden och lår sjuda ett par min. Servera gärna med färskpotatis, kokta späda morötter samt rödvinbärsgelé. Jag valde att göra en enkel sallad med spenatblad, tomat och gurka till.


Kommentarer
Postat av: Anna H

Ser smarrigt ut :) Ska laga till grytan imorgon. Mamma o pappa har inte testat quorn innan. Fast jag får göra en modifierad version då min pappa inte äter rödlok, får bli purjolök i stället. Kram på dig, håller tummarna för dig på måndag!

2008-06-12 @ 20:34:48
Postat av: skånetösen

åv a det såg gott ut! det måste jag pröva! måste man lägga ut bild på sin efterapning omd et inte ser lika snyggt ut?

2008-06-13 @ 12:36:39
Postat av: Anna H

Det var verkligen jättegott o de tyckte mina föräldrar också. Hade quornbitar istället för filé o sen hade jag i paprika o purjo istället för rödlök.. Detta ska jag göra fler gånger. Kram

2008-06-13 @ 19:51:42
Postat av: Anna (blogginehavare)

Va bra! Bättre än tomatsås på burk? ler

2008-06-13 @ 20:28:05
Postat av: Anna H

Idag gjorde jag potatissalladen till mig o mamma, riktigt gott! La in lite rädisor oxå som jag plockade i trädgården. Nu ska vi snart äta jordgubbar med grädde. I morse gjorde jag nybakade scones till frukost, mumma. En bra (mat)dag med andra ord :)

2008-06-14 @ 16:15:57
Postat av: Anna (blogginehavare)

Jag tror jag har lärt upp dig väl :) :)

2008-06-14 @ 20:08:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0