Jag älskar pasta i alla former...

...så just därför blir det en hel del pasta som lagas till lunch, det är ju så smidigt, gott, billigt och lätt att variera. Eftersom jag alltid retade "min kära Anna H" för alla hennes matlådor med pasta med tomatsås så får jag väl erkänna att jag också äter just det ibland...fast då gärna egenlagad på färska tomater med basilika och vitlök i.



Annars blir det ofta en enkel sås med quornfärs, krossade tometer, lök, vitlök, paprika, lite grädde samt rödvinsvinäger, någon örtkrydda och ev chili.



Istället ör quorn är det gott att ha i tonfisk, oliver och ev champinjoner. Det ser inte så aptitligt ut man smakar desto bättre tycker iallafall jag.



Att bara fräsa lite grönsaker (som ex gul zucchini, körsbärstomater, ruccola etc ) i vitlök och chili samt blanda i nykokt fullkornspasta som får fräsa med någon minut är nog den bästa ritkigt snabba lunch jag vet när man inte riktigt orkar göra något avancerat.



En annan snabbvariant är att fräsa kyckling, vitlök och champinjoner (eller annan svamp) och tillsätta arlas creme fraiche med karl jonan, timjan och citron och ge det hela ett uppkok. Till och med min sambo som inte gillar svamp speciellt mycket tyckte att det luktade gott och ville smaka.



En jättegod skaldjurspastasås tycker jag man får om man fräser salladslök och paprika, tillsätter creme fraiche, i pkt saffran, pressad citron och lite dill och låter sjuda någon minut. Tillsätt kräftstjärtar och låt dem bli varma utan att såsen börjar koka, servara genast.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0